Review First Aid 4 Souls • Beyond The Galaxy • @ • Dark Entries, Belgium

16/07/2013 : First Aid 4 Souls – Beyond The Galaxy
Label: Electro Arc
Review by Marjolein Laenen

In 2011 verscheen het geweldige album ‚Deathstep‚ van de Hongaarse band First Aid 4 Souls; wat mij betreft één van de beste donkere elektronische releases van dat jaar (#3 in mijn top 10 van 2011). Ik was dan ook erg benieuwd naar de opvolger van dit pareltje. Componist Istvan Gazdag brengt aan de lopende band muziek uit; het merendeel in digitale vorm (zo bijvoorbeeld de gratis te downloaden reeks ‚Selected Electro Works‚, waarvan reeds 4 delen verkrijgbaar zijn). ‚Beyond The Galaxy‚ is de 4de fysieke release in de FA4S-discografie, na ‚My Favorite Pain‚, ‚Brutpop‚ en ‚Deathstep‚. En zoals te verwachten viel, is de stijl op dit album weer enorm gevarieerd. De groep staat nu eenmaal bekend om haar eclecticisme. Van electro tot psytrance/acid tot industrial metal tot ambient: ‚Beyond The Galaxy‚ heeft het allemaal.

Naast de verscheidenheid aan muzikale stijlen heeft de nieuwe First Aid 4 Souls naar goede gewoonte nog een andere troef: de verscheidenheid aan (gast)vocalisten. Maar liefst 8 in totaal, onder wie ook enkele nieuwe namen (Balazs Frank, Vikki Ricci en Árpád Ciprián Asbóth). Ik ben ook verheugd dat „veteraan“ Aaron Russell van Impurfekt weer van de partij is. Hij heeft destijds meegewerkt aan enkele memorabele tracks op ‚Deathstep‚ en ik krijg maar niet genoeg van ’s mans begeesterende vocals. Op ‚Beyond The Galaxy‚ leent hij zijn stem aan 5 van de 13 tracks, waarmee hij de recordhouder op deze plaat is, op de voet gevolgd door nieuwkomer Balazs Frank, die 4 andere nummers voor zijn rekening neemt. Van Vikki Ricci (‚Brave New World‚) en Linda Daemon (‚Vimana Grha‚) ben ik persoonlijk niet zo’n fan, maar ik beschouw de diversiteit van vocals op FA4S-releases sowieso als een pluspunt. Leuk detail: Istvan Gazdag zelf maakt enkel een verschijning als backing vocalist in de track ‚Chaos Cultist‚. Ik heb de indruk dat de mastermind zich comfortabeler voelt achter zijn gear, wat natuurlijk zijn volste recht is.

Vergeleken met ‚Deathstep‚ is de toon op ‚Beyond The Galaxy‚ een stuk luchtiger. De nadruk ligt ditmaal minder op agressieve industrial en EBM, maar meer op melodieuze electro en trance. Het uptempo ‚Visitors‚ is hiervan een goed voorbeeld. Ook het gebruik van industrial metal-gitaren is prominenter, zoals ondermeer te horen in ‚Brave New World‚ en ‚Alien Implant‚. De rustigste tracks zijn ‚The Thirteenth Floor‚ en ‚Android‚, die minimaal zijn qua instrumentatie, maar gedragen worden door een bijzonder sterke vocale prestatie vanwege Aaron Russell (en in het geval van ‚Android‚ ook vanwege Attila Palfalvy). ‚Massaraksh‚ is het meest atypische nummer, al is het zeker niet de eerste keer dat First Aid 4 Souls tribal gaat (denken we maar aan ‚The Watchman’s Circle I‘ op ‚Deathstep‚). De enige track met vrouwelijke vocals is ‚Vimana Grha‚, maar zoals hoger gezegd kan de zangprestatie van Linda Daemon (die een nogal snerpende stem heeft) mij niet echt bekoren. Wel heel sterk: de vocals van Balazs Frank in ‚Chaos Cultist‚, deze van Árpád Ciprián Asbóth in ‚Nebula‚ en deze van Aaron Russell in ‚Quiddity‚, een track die met zijn duur van meer dan 9 minuten meteen ook de langste op het album is.

Met ‚Beyond The Galaxy‚ heeft First Aid 4 Souls wederom hun talent voor gevarieerde, prachtig gecomponeerde donkere elektronische muziek bewezen. Persoonlijk vind ik ‚Deathstep‚ nog net dat beetje meer hebben, maar dat neemt niet weg dat ‚Beyond The Galaxy‚ een uitermate genietbaar album is. Knappe prestatie vanwege Istvan Gazdag en co.

Quelle:

First Aid 4 Souls • Beyond The Galaxy • CD • Dark Entries.

Schlagwörter: , , , , , , , , , ,