Invasion Of Female Logic * review @ Dark Entries, Belgium

Cover Invasion Of Female Logic - Alternativlos468)
Invasion Of Female Logic
Alternativlos
EBM – Electro
Label: Electro Arc
10/08/2014, review by Marjolein Laenen

Toen ik deze promo voor het eerst onder ogen kreeg, wist ik niet waarop Invasion Of Female Logic sloeg: de naam van de artiest dan wel de albumtitel. De verwarring was des te groter, omdat de albumhoes een soort buitenaards pin-up model lijkt af te beelden en de SF-geek in mij meteen moest denken aan ‚Invasion of the Body Snatchers‘. Intussen ben ik er wel achter dat Invasion Of Female Logic weldegelijk de naam van de artiest is. Of juister: artiestE, want het betreft het elektronische soloproject van de Duitse Petra Kutschera. ‚Alternativlos‚ is haar digitaal debuutalbum op Electro Arc, een label dat zich specialiseert in old-school electro en EBM. Een originele artiestennaam en geestige albumtitel, dat moet ik haar nageven, maar is het muzikaal ook een beetje in orde?

Vóór ik dit album aan een beoordeling onderwerp, moet ik wel iets bekennen: ik ben nooit een fan geweest van vrouwelijke artiesten in de electro/EBM-scene. Ze zijn eerder zeldzaam, maar de weinige electro/EBM-groepen met een frontvrouw die ik ken, zijn doorgaans niet aan mij besteed. Er zijn een paar uitzonderingen zoals Psy’Aviah, maar over het algemeen heb ik een sterke voorkeur voor mannelijke vocals in dit genre. Uiteraard is dit geheel en al subjectief en moet u er verder niets achter zoeken. De gustibus et coloribus, dat is al.

Alternativlos‚ is een aangenaam album om naar te luisteren, maar ik kan niet zeggen dat ik er echt van onder de indruk ben. De composities zitten goed in elkaar en de zang is niet slecht (ook al ben ik zoals gezegd geen fan van vrouwelijke vocals in dit genre), maar desondanks mis ik een zekere „schwung“. Van de 13 nummers zijn er 4 die er voor mij tussenuit springen en dat zijn ‚Our Monsters‚, ‚Face To Face (Feat. Hierophon)‚, ‚Shadow World‚ en ‚Soulsister‚. Vooral ‚Face To Face‚ vind ik een sterke track, dankzij het authentieke „old-school“-karakter en het contrast met de mannelijke guest vocals van Hierophon. Het is met stip mijn favoriet, op de voet gevolgd door het beminnelijke en uptempo ‚Shadow World‚. ‚Alternativlos‚ is verre van slecht en ik heb alle respect voor Petra die in haar eentje muziek maakt in een genre dat altijd al gedomineerd is geweest door mannen, maar ik ben niet overtuigd genoeg om het een score van meer dan 7/10 te geven. Maar luister en oordeel vooral zelf. Hieronder alvast een stukje van de laatste track ‚Enemy Contact‚.

Quelle:

Schlagwörter: , , , , , ,