Net.Ware Etronics * Review by Marjolein Laenen @ Dark Entries.de

Various Artists
Net.Ware Etronics
EBM – Electro

Label: Electro Arc
17/08/2014, review by Marjolein Laenen

Net.Ware‚ is de compilatiereeks van Electro Arc, een klein label dat zich specialiseert in old-school electro en EBM en nagenoeg uitsluitend CD-R’s en digitale releases uitbrengt. De verzamelaars gaan terug tot 2008 en verschijnen meestal meerdere keren per jaar. Een groot verschil met compilaties van andere labels is dat de Electro Arc-samplers niet enkel de eigen artiesten promoten, maar ook vele andere artiesten, waarvan de meerderheid onbekend en ongesigneerd is. Een lovenswaardig initiatief van labelmanager Intrendent, die de compilaties met veel liefde samenstelt.

Als ik goed geteld heb, is ‚Net.Ware Etronics‚ reeds het 14de deel in de reeks. Een blik op de tracklist zegt mij dat ik nagenoeg geen enkele artiest ken, op Fatal Casualties, Invasion Of Female Logic en Hierophon na (en de laatste „ken“ ik ook alleen maar omwille van de collaboratie met Invasion Of Female Logic, wiens debuut ik onlangs besproken heb). Een laatste naam die ik herken, is Container 90. Deze heeft weliswaar geen eigen track op de compilatie, maar wordt vermeld als meewerkende artiest in de bijdrage van het mij onbekende 2nd Body. Tot daar reikt mijn comfort zone. Van de overige artiesten op deze verzamelaar heb ik nog nooit gehoord, maar dat maakt het des te spannender.

Welnu, deze compilatie heeft mij aangenaam verrast. Vooral de eerste helft is sterk. De eerste 2 tracks zijn typische „macho“ old-school electro/EBM en hebben een komische tekst. And Two (die naam alleen al!) mag openen met ‚Little Superman‚, een aanstekelijk en ludiek nummer over „de daad“. Het hierboven aangehaalde 2nd Body Feat. Container 90 geeft ogenschijnlijk hoofdrekenen voor dummies met ‚Mathematics‚, een grappig nummer waarvan de venijnige ondertoon mij niet ontgaat. Bijzonder goed is ‚Chleb Z Kokaina‚ van La Santé. Ik heb er het raden naar in welke taal het nummer gezongen wordt (ik vermoed iets Oost-Europees), maar het is mijn grote favoriet. Andere hoogtepunten in de eerste helft zijn de instrumental ‚The Voice Of Codec‚ van A Industrya en het vinnige ‚Slippery‚ van de geweldige Zweedse groep Fatal Casualties (één van de weinige gesigneerde artiesten op deze compilatie, zo blijkt).

De tweede helft is nog steeds overwegend goed, al bevat deze minder memorabele tracks. Ik onthoud vooral de naargeestige afsluiter ‚So Soll Es Sein‚ van Silence Death. Hierophon verdient ook een bijzondere vermelding met ‚Thank You For Understanding‚. Ik ben er nog steeds niet achter wie Hierophon is, maar ik ben in elk geval een fan van de vocals. Er staat eigenlijk maar één miskleun op deze compilatie, namelijk de track ‚Kongomädchen (Anti-Rass Remix by T.D.D.)‚ van SadoSato. Ik weet niet of het aan de basistrack dan wel aan de remix ligt, maar de vocals zijn erg chaotisch en rommelig en creëren een kakofonie met de muziek. Spijtig, want het nummer zelf is een aanklacht tegen racisme, zoals ook blijkt uit de samples van Martin Luther Kings beroemde ‚I Have A Dream‚-toespraak.

Net.Ware Etronics‚ (en bij uitbreiding de ganse ‚Net.Ware-serie) is een compilatie(reeks) die uw aandacht verdient. Obscuur, jazeker, maar dat maakt het net zo interessant. Ik bewonder dat een klein label als Electro Arc een platform biedt voor zoveel onbekend en veelal ongesigneerd talent. Deze compilaties worden gemaakt uit liefde voor de muziek, zoveel is duidelijk. Let wel, ‚Net.Ware Etronics‚ is enkel digitaal verkrijgbaar. Alle info vindt u hier.

Schlagwörter: , , , , , , , , , , , , , , ,