Net.Ware Indepentrendent * Review by Marjolein Laenen for DARK ENTRIES.be

Various Artists
Net.Ware Indepentrendent
EBM – Electro
31/01/2016 : Various Artists - Net.Ware Indepentrendent
Electro Arc  Electro Arc
31/01/2016, Marjolein Laenen

‚Net.Ware Indepentrendent‘ is reeds het 18de deel in de compilatiereeks die Electro Arc met de regelmaat van de klok uitbrengt. De titel is duidelijk geïnspireerd op het pseudoniem van de labelmanager (Intrendent), die zijn echte naam enkel vermeldt op de promopakketjes die hij mij zo nu en dan bezorgt. Hoewel de compilaties uitsluitend digitaal verkrijgbaar zijn, getroost hij zich steeds de moeite om een cd-r te branden, waarop het artwork van de cover geprint is, en deze samen met de cover/tracklist in een slim casenaar mijn thuisadres op te sturen. De cover van nummer 18 ziet er bijzonder kleurrijk uit, maar dat zegt natuurlijk nog niets over de tracks waarvan het gros wederom afkomstig is van ongesigneerde electro/EBM-artiesten waarvan ik nog nooit gehoord heb. Bij ‚Net.Ware‘ is het altijd obscuriteit troef.

De compilatie opent met 3 ijzersterke tracks van respectievelijk Dos Asmund feat.Tastenhauer (‚The Hand‘), Dharmata 101 (‚We Are Rhythm‘) en A:FACT (‚Plastic‘). De vocals in de eerste 2 nummers behoren tot de beste die ik de laatste tijd al gehoord heb. Daarnaast zijn het alledrie knap gecomponeerde tracks met een aantrekkelijke, catchy vibe. Root4 (‚Speed It Up‘) doet mij denken aan oude Combichrist, zowel qua vocals als sound. Het is niet mijn favoriete bijdrage, maar het nummer zit wel goed in elkaar. Bij ‚Love Me (Sunao Inami Remix)‘ van Gunmaker en ‚Home‘ van Tonchirurgie heb ik gemengde gevoelens. Ik vind deze tracks niet zo bijzonder, maar beide hebben wel iets intrigerend. In het geval van Gunmaker is dat de spookachtige outro; bij Tonchirurgie de vinnige, vrouwelijke vocals, die in schril contrast staan met de cheesy, mannelijke vocals. De bijdrage van Bathead (‚Buy And Consume‘) is de enige track die mij echt niet aanstaat. Ik heb zelden zo’n lelijk, irritant stemeffect gehoord. Gelukkig is het de enige echte misser op deze compilatie.

In de 2de helft van de tracklist ligt de nadruk op old-school en Anhalt EBM. Altmark Electros heeft in hun gelijknamig nummer de alom bekende „wooooo-hohoho“ uit ‚Bro Hymn‘ van Pennywise nageaapt (u weet wel, dat immens populaire punkrocknummer dat ze vroeger altijd op chiro- en aanverwante fuiven speelden). De track zit te goed in elkaar om hem als miskleun af te doen, maar dat neemt niet weg dat ik de „sample“ nogal goedkoop vind. Geef mij maar Elite! (‚Der Bomberpilot (Equitant Remix)‘) en vooral Equitant (‚Body Vehement (Demo Version)‘), die toch wat origineler uit de hoek komen. Anhalt EBM zal nooit mijn favoriet genre zijn, maar ik moet toegeven dat het nummer van Equitant wel iets sexy heeft. Tenslotte zou ik nog de electro-bijdragen van Binary Division (‚Lone Circuits (E-Arc Edit)‘ en Finkseye (‚End Theme‘) willen aanhalen. Beide nummers zijn beminnelijk, vooral het laatste, dat heel retro en melancholisch klinkt. Finkseye wist mij overigens ook te bekoren met hun track op ‚Net.Ware Funja‘. Ik ken deze artiest niet, maar na 2 zeer goede bijdragen aan de ‚Net.Ware‘-reeks is mijn nieuwsgierigheid nu wel geprikkeld.

‚Net.Ware Indepentrendent‘ levert nog maar eens het bewijs dat er heel wat onbekend talent schuilt in de donkere elektronische scene. Geen idee waar Intrendent al deze artiesten blijft opgraven, maar ik hoop dat hij het nog lang blijft doen.
Quelle:

Schlagwörter: , , , , , , , , , , , , , , , , ,